Cartagena-Warns, een reisverhaal 7

Nieuwe bemanning

Bft 7-8, hard werken dus

De nieuwe bemanning is gearriveerd. Jacqueline, Nina en Gillis stappen aan boord. Ze hebben er zin in. Alleen hebben we net een paar dagen goed weer gehad, dus dat moet worden afgestraft: NW 7-8 en dan kun je vanuit Granville maar beter niet vertrekken. we besluiten een dag te wachten, want er is verbetering beloofd. Gelukkig hebben ze ook asperges uit Kieta’s eigen tuin meegebracht. Heerlijk!

Heerlijk!

Granville - Nieuwpoort

De volgende dag is de wind minder. Bf 5/6, afnemend 3/4
We vertrekken halverwege de ochtend. Belangrijk, dat we met stroom mee bij de Race of Alderney zijn, ongeveer 60 mijl verderop. De wind is minder, maar de deining staat nog op stand harde wind, dus het eerste stuk is erg onaangenaam. Omdat de Franse vissers lukraak jachten aanhouden rond Jersey blijven we daar maar uit de buurt. Dat maakt het wel lastiger, omdat de oostelijke passages veel smaller zijn. Omdat diezelfde vissers daar heel veel netten hebben staan, waarvan totaal onduidelijk is hoe diep (ondiep) ze liggen is dat best spannend. Een flinke zeeziekte bij de nieuwe opstappers helpt ook niet echt. Een knobbelig ritje naar het noorden. Wel net bezeild, dat is mooi.

Rond middernacht schieten we als een kurk uit de fles met meer dan 14 knopen grondsnelheid langs Cap la Hague en vanaf daar kunnen we met ruimere wind gaan varen. Het plan is om rechtstreeks naar Boulogne te varen, daar diesel in te nemen en te overnachten en dan door te varen naar Nederland.

De stemming is de volgende dag opperbest, want iedereen is weer opgeknapt.

Het slechte nieuws is dat er weer storm aankomt en dat overnachten in Boulogne betekent dat we daar dan moeten wachten op betere tijden. We besluiten door te varen, voor de storm uit.

Iedereen is weer helemaal fris, dus we kunnen goed eten.





Nederlands water

Ergens in de nacht passeren we de Westerschelde en dan zijn we echt in Nederland. De wind begint aan te trekken, maar wel uit Zuidwest, dus we gaan hard.



Nieuwpoort

Er mag dan wel storm aankomen, maar voorlopig zitten we vrijwel zonder wind en dat betekent dus de motor bij. Vanwege het slechte weer was het in Granville onmogelijk om te tanken, we hadden ook nog heel wat, maar inmiddels beginnen we er aardig doorheen te raken. Omdat we daar toch langskomen en het niet heel veel tijd kost gaan we in Nieuwpoort naar binnen. We vinden de pomp, vullen de tank en nemen een paar uur de tijd om het stadje in te lopen en te bekijken. En dan moeten we dus weer snel weg, want die storm komt er echt aan.


Scheveningen

Om 9 uur zijn we voor de haven van Scheveningen. We lopen binnen, leggen aan en maken de boel goed vast. Rond 12 uur begint de storm. Al gauw staat er windkracht 8/9 en zelfs in de beschutting van Schevingen dat goed te voelen. Jacqueline en Nina zijn Hagenezen en dus bijna thuis. We zwaaien ze uit bij de tramhalte en we gaan terug aan boord. We ruimen een beetje op en drinken ons eerste Nederlandse biertje.