Cartagena - Warns, een reisverhaal 1

Deel 1: van aankoop tot overdracht

Bemanningswissels zijn tijdens Corona een logistiek drama, dus ik streef naar bemanning voor de hele reis. Mijn goede vriend Bart gaat mee. Via de bemanningsbank van de Vereniging voor Toerzeilers vind ik Corrie en Ruud, die ook de hele rit mee willen. 

Bart en ik vliegen op 14-4 via Alicante naar Cartagena. Hoe zou ze het schip er in werkelijkheid uitzien? Spannend hoor!
We huren een auto in Alicante en rijden naar Cartagena. Omdat de overdracht morgen pas is overnachten we in een appartement en de dag erna gaan we naar de haven.
Verder in aflevering 2.



Ik heb een boot gezien…

Daar begint het mee. In januari/februari zie ik een 46 voeter en ik ben er enthousiast over. Ze biedt de mogelijkheden die ik zoek voor Kop in de Wind: 4 hutten, ondiepe kiel, compleet uitgerust en in heel goede conditie. Alleen…ze ligt in Spanje en Spanje is diep Coronarood en dat betekent 2 weken quarantaine bij terugkomst. Er heen gaan is dus eigenlijk geen optie.

Een paar telefoongesprekken met de makelaar geven het vertrouwen dat het schip inderdaad zo goed is als het lijkt. De eigenaren zijn Fins en ze hebben er heel goed voor gezorgd. Maar ze ligt nog steeds in Spanje.

De eerste onderhandelingen beginnen en we komen al snel tot een principe-overeenkomst. We nemen een expert in de arm om de staat van het schip te controleren. Hij is erg tevreden, maar dan ligt het schip nog steeds in Spanje.  

De koop wordt gesloten. Dan begint het grote organiseren van het transport naar Nederland. Eerst op zoek naar kaarten en pilots. Op Marktplaats vind ik ze voor de hele route naar Nederland. Voor een mooie prijs kan ik alles overnemen.

Een pallet met spullen - bijboot en bb-motor, beddengoed, kaarten, zeilpakken, gereedschap, jerrycans enz. - gaat op een vrachtwagen naar Cartagena.